patrimoni.gencat

accés directe a contingut principal
accés directe al menú departamental
accés directe al menú temes
accés a enllaços directes
accés a destacats
accés a relacionats

Base de dades de ressenyes


Ressenya anterior Anterior
Següent Ressenya següent

Paràmetres de cerca

Refina la cerca Nova cerca Torna a resultats

Dades de l'obra ressenyada

Autor/a

Margarit i Viñals, Estel

Títol

L'escenari sociolingüístic de la població escolar d'Andorra

Lloc d'edició

Andorra

Editorial

Govern d'Andorra. Servei de Política Lingüística

Any d'edició

2017

Imatge de la coberta

2017/Margarit_sociolinguistica_Andorra-12996613.jpg

Sumari

Tipus de document

Monografia

Àmbit d'aplicació

Ensenyament

Descriptors

Situació sociolingüística i ús lingüístic

Àmbit geogràfic

Territoris de parla catalana

Dades de la ressenya

Text de la ressenya o enllaç al text

Aquesta obra ofereix un retrat sociolingüístic dels joves andorrans actuals, multilingües i globalitzats. Amb aquest objectiu s'analitzen els usos i coneixements lingüístics dels escolars andorrans en les quatre llengües demogràficament més importants presents a Andorra (català, castellà, francès, portuguès, més l'anglès), tant en l'àmbit escolar com en el familiar i social, la forma com els joves andorrans viuen el multilingüisme, quina representació tenen de les diferents llengües presents, especialment del català, la relació entre els grups lingüístics i aspectes relacionats amb la seva identitat nacional. L'obra ha rebut l'ajut a la investigació lingüística Lídia Armengol Vila 2010-2012 que atorga el Govern d'Andorra per promoure estudis lingüístics o sociolingüístics basats en la llengua catalana a Andorra. L'autora pren com a punt de partida els resultats de dos treballs anteriors: "Coneixements i usos lingüístics de la població escolar d'Andorra" i "Joves i llengua a Andorra? (del 2002 i 2010 respectivament), la qual cosa li permet comparar situacions i albirar el futur lingüístic d'una Andorra multicultural i globalitzada. En aquest darrer treball la mostra amb què treballa Margarit està formada per estudiants d'entre 12 i 16 anys del curs 2011-2012, amb representació dels tres sistemes educatius andorrans i proporcional al nombre d'alumnes de cada centre i a la seva edat. La recerca utilitza un qüestionari amb 52 preguntes sobre variables sociodemogràfiques, coneixements i usos lingüístics, llengües presents a Andorra, relacions lingüístiques entre joves, la identitat i el futur de les llengües a Andorra, que permet establir uns indicadors quantificadors dels resultats i ser utilitzats en un futur per poder seguir l'evolució sociolingüística de la població andorrana al llarg del temps. La publicació s'estructura en quatre grans blocs: el primer inclou els objectius de la recerca, la hipòtesi de partida i la metodologia de recerca; el segon i tercer el formen el marc teòric sobre el que es basa la investigació i la seva contextualització i el quart inclou les principals conclusions. Els textos estan enriquits amb dades estadístiques gràfiques. S'inclou en annex el qüestionari utilitzat per a l'elaboració de l'estudi.

Autor/a

Generalitat de Catalunya. Direcció General de Política Lingüística. Centre de Documentació

Títol

L'escenari sociolingüístic de la població escolar d'Andorra

Publicada a

Noves adquisicions

Número o període

maig 2017

Any de publicació

2017