Text de la ressenya o enllaç al text
Coordinada per Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme al Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, aquesta obra aplega contribucions de diversos especialistes sobre el paper de les llengües en els models educatius actuals, focalitzant especialment en el model català. Prenent com a referència les polítiques educatives de la Unió Europea i el Consell d'Europa, es planteja la necessitat de donar més importància a l'educació lingüística, basada en enfocaments inclusius, plurilingües i interculturals, entenent que una bona educació lingüística a nivell escolar és un requisit imprescindible tant per al creixement personal com per a l'assoliment d'una societat intercultural democràtica i cohesionada, on no tingui lloc l'abandonament i fracàs escolar a causa d'una incompetència lingüística i comunicativa. L'educació lingüística pren, per tant, el paper de fil conductor de tot l'aprenentatge. Per això es dona un paper protagonista als docents de qualsevol matèria en l'adoctrinament dels seus alumnes en el domini d'una competència comunicativa i lingüística, independentment de la matèria que instrueixin. Al mateix temps s'emfatitza en la necessitat de reforçar i modernitzar els sistemes d'ensenyament de llengües, convertint-les en eines per a la comunicació i de gestió de situacions en la vida real. El volum recull en set capítols teories i experiències de projectes educatius sobre l'aprenentatge integral de llengües, la seva adquisició des d'altres continguts, la immersió lingüística, l'acolliment lingüístic, els aprenentatges basats en projectes, l'aprenentatge formal i l'informal, el rol del professorat i l'avaluació del procés docència-aprenentatge. Tots els textos inclouen bibliografia i alguns estan enriquits amb taules i dades quantitatives. S'inclou també una breu biografia de cada autor.
|