Resultats de la cerca bàsica: 5

Fitxes de l'Optimot  | Sintaxi
1. 'guanyar per' o 'guanyar de'? / 'perdre per' o 'perdre de'? / Verbs amb complement de mesura
Font Fitxes de l'Optimot
Els verbs guanyar, perdre i algun altre, com per exemple superar o vèncer, accepten un complement introduït amb les preposicions per o de, que expressa la mesura en què es guanya o es perd. Per exemple: El concursant ha perdut de dos punts. El nostre equip ha guanyat l'altre per cinc a dos. El [...]
2. Preposició de seguida d'infinitiu amb valor condicional / d'haver-ho sabut o si ho hagués sabut?
Font Fitxes de l'Optimot
comentat (i no D'haver-ho sabut...). En cas que no es presenti tota la documentació en el termini fixat, la persona sol·licitant perd els drets de propietat (i no De no presentar-se tota la documentació...). [...]
3. 'El nen no em menja bé' o 'El nen no menja bé'? / Datiu ètic o d'interès
Font Fitxes de l'Optimot
córrer i se us perdi pel bosc! Cal tenir en compte que aquestes mateixes estructures es poden construir sense el datiu ètic, però aleshores es perd el matís de la relació afectiva del parlant. Per exemple: Últimament el nen no menja bé. Vigileu, no fos cas que arrenqui a córrer i es perdi pel bosc!  [...]
4. Infinitius acabats en -er àton i imperatius acabats en -es àton / coneixe't, convence-us, digue-li, vulgue-ho
Font Fitxes de l'Optimot
següents: 1. Quan s'afegeix un pronom feble a continuació d'un infinitiu de la segona conjugació acabat en -er àton (com ara conèixer, convèncer, empènyer, merèixer, néixer, córrer, etc.), en els registres informals se sol ometre la -r final de l'infinitiu. En aquests casos, l'infinitiu perd l'accent. Per [...]
5. Com es diu 'lo cortés no quita lo valiente' en català?
Font Fitxes de l'Optimot
Per expressar que és compatible l'educació i el respecte cap als altres amb la defensa dels drets o opinions personals es poden fer servir, entre altres, les expressions una cosa no desfà l'altra, la cortesia no exclou pas el coratge, no s'hi perd res de ser ben educat. Per exemple: ?És raret [...]