esdrúixoles:
1. Són agudes quan la síl·laba tònica és en posició final: can-cell, es-vo-ranc, fa-nal, jer-sei, or-di-na-dor, so-par, etc.
2. Són planes les que tenen la síl·laba tònica a la penúltima síl·laba: am-po-lla, ca-di-ra, ca-len-da-ri, fi-nes-tra, pan-ta-lla, tau-la, te-lè-fon, etc.
3. Són [...]
gossos és injustificada ('la por que senten els gossos').
La por als gossos és injustificada ('la por que provoquen els gossos').
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (14.4.2c) [...]
arribar no seria la mateixa (millor que on podrien arribar no seria la mateixa).
Eren uns anys en què / en els quals la gent passava gana (millor que on la gent passava gana).
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (27.6.2)
[...]
. Quan es construeixen amb els quantificadors tan o tant, sempre van seguides per la conjunció com. Per exemple:
No és tan llest com et penses.
Treballa tantes hores a la setmana com tu.
2. Comparatives de desigualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors més (en les comparatives de [...]
qui algú està casat. Per exemple:
Tinc el marit fent negocis a la Xina: estic solter.
Ets soltera o casada? Estic casada amb la Júlia.
2. Amb els adjectius viu i mort es poden utilitzar tant el verb ser com el verb estar, sense cap canvi de significat. Per exemple:
El seu besavi és/està viu i té el [...]
, però no el parla.
No entenien el problema i per això no el podien resoldre.
2. En canvi, quan s'usa com a verb intransitiu, significa 'tenir coneixements i experiència en una cosa'. En aquest cas, tant la preposició en com de poden introduir el complement que l'acompanya. Per exemple:
Entén en [...]