Resultats de la cerca bàsica: 523

Fitxes de l'Optimot  | Sintaxi
101. Règim verbal de informar: li informem o l'informem?
Font Fitxes de l'Optimot
El verb informar és transitiu i exigeix un complement directe de persona. A més a més, també porta un complement preposicional introduït per les preposicions de o sobre. Si és una oració introduïda per la conjunció que, la preposició s'elideix. Per exemple: Informarem el director de la caiguda [...]
102. a nivell, en l'àmbit, en el terreny, en el camp
Font Fitxes de l'Optimot
L'expressió a nivell (de) designa una posició al mateix pla horitzontal que el punt de referència representat pel seu complement. Per exemple: a nivell del mar, a nivell de terra, etc. Malgrat que aquesta locució de vegades també es troba usada amb sentit figurat, és més recomanable [...]
103. a mitges
Font Fitxes de l'Optimot
L'expressió a mitges pot significar 'a parts iguals', 'entre dos'. Per exemple: En els guanys van a mitges. El dinar el paguem a mitges. Repartirem el premi a mitges. També es pot fer servir amb el significat de 'no del tot', 'incomplet': Només sé la història a mitges. Ha deixat la feina [...]
104. 'aprofundir en un problema' o 'aprofundir un problema'? / aprofundir (règim verbal)
Font Fitxes de l'Optimot
Un dels significats de verb aprofundir és 'estudiar a fons una cosa' o 'fer-la més profunda', tant en sentit literal com en sentit figurat. En aquest cas, aquest verb és transitiu i porta un complement directe. Per exemple: Cal aprofundir el problema per entendre què està passant. Quan van [...]
105. 'El nen no em menja bé' o 'El nen no menja bé'? / Datiu ètic o d'interès
Font Fitxes de l'Optimot
El datiu ètic o d'interès és un pronom feble (em, et, li, ens, us o els) que expressa la relació afectiva d'una persona amb la situació designada pel verb, i és propi de la llengua oral i els registres informals. Per exemple: Últimament el nen no em menja bé. Vigileu, no fos cas que arrenqui a [...]
106. Ús de la partícula com per indicar exemples / com o com ara?
Font Fitxes de l'Optimot
L'ús de l'adverbi com per indicar exemples és adequat. Per exemple: Poesies com aquesta mostren el pensament de la fi de segle. Hi ha problemes d'interès comú, com la crisi econòmica i la contaminació atmosfèrica. Per qüestions de claredat expressiva, hi ha contextos en què l'adverbi com sovint [...]
107. Les oracions de relatiu
Font Fitxes de l'Optimot
Les oracions relatives són oracions subordinades que estan introduïdes per un relatiu, que sol ser un pronom (que, qui, què, el qual) o un adverbi (on, quan, com). Per exemple: La noia que vaig veure ahir és veïna del Toni (que vaig veure ahir és l'oració de relatiu). Estudia a la mateixa ciutat [...]
108. Règim dels adjectius diferent i distint: diferent de o diferent que?, distint de o distint que?
Font Fitxes de l'Optimot
Els adjectius diferent i distint estableixen comparacions de desigualtat. Aquesta comparació es pot expressar, per exemple, per mitjà d'un complement de l'adjectiu, que pot ser introduït per la preposició de (o a) o bé per la conjunció que. Es fa servir la preposició de (o a) en els contextos [...]
109. donar per + participi: donar per suposat, donar per fet, donar per sabut
Font Fitxes de l'Optimot
La construcció donar per + participi és habitual en català. Per exemple: donar per sabut, donar per demostrat, etc. Algunes expressions que es construeixen com les anteriors no queden recollides per la normativa, però són adequades. Per exemple: donar per acabat, donar per tancat. L'expressió [...]
110. Perífrasis de gerundi: venir + gerundi
Font Fitxes de l'Optimot
La perífrasi venir + gerundi, que es fa servir per referir-se a una situació que es projecta en el temps fins al moment que es pren com a referència, no és acceptable i, per tant, cal recórrer a altres construccions. Per exemple: Fa cinc anys que reivindiquen un nou conveni laboral (i no ...venen [...]
Pàgines  11 / 53 
<< Anterior  Pàgina  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  Següent >>