Imprimeix
La caracterització correspon a la pregunta Com és? Ens cal tenir recursos per explicar com és allò que volem descriure.
Ho podem fer mitjançant adjectius o amb expressions que siguin equivalents.
Pot ser-te molt útil en aquest punt la consulta d'un diccionari de sinònims.
Fixa't en diferents maneres de caracteritzar un subjecte:
El senyor Joan era una persona molt rica.
El senyor Joan era una persona solvent.
El senyor Joan era una persona acabalada.
El senyor Joan era una persona adinerada.
El senyor Joan era una persona dotada de recursos.
El senyor Joan era una persona amb molts diners.
El senyor Joan era una persona sense problemes econòmics.
El senyor Joan era una persona a qui sobraven els diners.
El senyor Joan era una persona que tenia molts diners.
El senyor Joan era una persona més rica que l'amo del castell.
El senyor Joan s'havia fet la barba d'or.
Per observar les diferents maneres de caracteritzar, completa la taula següent amb els exemples de caracterització de les frases anteriors. Copia els fragments en cursiva a la categoria que els correspon.
|
|
possible solució |
|
Adjectius o participis: acabalada, solvent, adinerada, dotada de recursos.
Complements del nom: amb molts diners, sense problemes econòmics.
Frases subordinades: a qui sobraven els diners, que tenia molts diners.
Comparacions: més rica que l'amo del castell.
Metàfores: s'havia fet la barba d'or.
|
|
Practica la caracterització amb les activitats següents.
Activitat 4
De la mateixa manera que a l'exemple anterior, prova de transformar les frases següents en d'altres que tinguin el mateix significat utilitzant els recursos lingüístics que es proposen a la graella.
És un personatge molt dolent.
|
|
possible solució |
|
Aquesta activitat no té una única resposta possible. A continuació et donem algunes propostes de solució:
És un personatge molt dolent.
Amb adjectius o participis |
És un personatge malvat, pèrfid, malèvol... |
Amb complements del nom |
És un personatge sense escrúpols. |
Amb frases subordinades |
És un personatge de qui no pots refiar-te gens. |
Fent comparacions |
És un personatge més dolent que la pesta. |
Amb metàfores |
És un escurçó, una mala bèstia... |
|
|
Hi havia un tren molt veloç
|
|
possible solució |
|
Aquesta activitat no té una única resposta possible. A continuació et donem algunes propostes de solució:
Hi havia un tren molt veloç
Amb adjectius o participis |
Hi havia un tren rapidíssim, rabent, vertiginós... |
Amb complements del nom |
Hi havia un tren d'alta velocitat. |
Amb frases subordinades |
Hi havia un tren que corria d'allò més. |
Fent comparacions |
Hi havia un tren més veloç que el vent. |
Amb metàfores |
Hi havia un llamp de tren, una bala... |
|
|
Activitat 5
Una manera de caracteritzar un objecte consisteix a comparar-lo amb d'altres que tinguin unes característiques semblants. Hi ha comparacions, com les que hi ha en aquesta activitat, que han estat fixades per l'ús i es poden trobar als diccionaris.
Intenta emplenar els espais buits amb l'element de la comparació que hi falta. Pots seleccionar-lo de la llista que hi ha a continuació.
una roca, un mussol, un ou, una rata, el pa, un fideu, un pecat, un llamp, la mel, una patena, una tàpia
|
|
possible solució |
El Toni s'hi va arribar amb la bicicleta; anava ràpid com... |
un llamp |
A l'autobús no hi cabia ni una agulla; era ple com... |
un ou |
Tinc un parent a Ribes que no troba feina de fa temps; és pobre com... |
una rata |
En comptes de sortir amb els amics, es quedava a casa, sol com... |
un mussol |
La seva germana és molt alta i molt prima; sembla... |
un fideu |
Ja cal que deixis el menjador tan net com... |
una patena |
M'encanta la teva cosina: és dolça com... |
la mel |
No pateixis per l'avi. És bo com... |
el pa |
|
|