Imprimeix

Vegem com es forma el plural de les paraules següents:

la torre          les torres

el dia               els dies

el ball            els balls

la taula            les taules

Fixa’t que generalment els noms formen el plural afegint una s al singular. Als noms acabats en -a, a més, es fa un canvi ortogràfic: la -a final del singular es canvia per una -e (dia/dies; taula/taules).

De vegades, el fet de passar de -a a -es comporta modificacions ortogràfiques. Observa els exemples següents:

roca

roques

pluja

pluges

raça

races

aigua

aigües

Si vols treballar més a fons les alternances ortogràfiques que es produeixen a causa del canvi de la -a per la -e ves a l’apartat de vocal neutra de l’itinerari de vocalisme d’ortografia.

Per raons històriques i fonètiques, hi ha noms que fan el plural afegint -ns al singular (noms acabats en vocal tònica) o bé afegint-hi -os. Per exemple:

albarà

albarans

 

gas

gasos

pa

pans

 

braç

braços

camí

camins

 

text

textos

Observa que els noms masculins amb format de plural –os acaben en les grafies següents:

s,

ç,

ix,

x,

st,

sc,

ig,

xt

 passos, pisos, casos, dolços, peixos, annexos, gestos, boscos, passejos, textos

     
Cal tenir en compte que hi ha paraules acabades en -s al singular que dupliquen la essa al plural i d’altres que no. La raó és que no tenim la grafia ss a final de paraula, i les esses finals tant representen el so sord com el sonor.

Es veu més clar si ens fixem en el comportament de les paraules de la mateixa família que contenen el so de la essa entre vocals:

singular

plural

derivats

cas

casos

casual, casualitat, casuística

pas

passos

passadís, passador, passarel·la

Et proposem fer algunes activitats per analitzar i practicar les diferents variants en la formació del plural.


Activitat 7

Es tracta de fer el plural d’alguns noms. Hi ha diferents casos de formació de plural (-es, -ns, -os...).


Activitat 8

Practica la formació de plural en –os. Quan acaben en –s, cal decidir si aquesta es dobla o no.


Activitat 9

Es treballa la formació de plural en –os. Quan acaben en –s, cal decidir si aquesta es sorda o sonora.