Imprimeix
Els verbs es poden classificar en diferents categories a partir de diferents criteris.
A partir del criteri semàntic, del significat, distingim:
Verbs predicatius |
Donen informació completa del subjecte |
En Julià compra el diari.
La Neus viu a Manresa. |
Verbs copulatius |
Uneixen el subjecte i l’atribut, el complement. No aporten informació.
Són copulatius: ser, estar, semblar. |
El meu veí és xerraire.
La nena està cansada. |
Segons criteris sintàctics, amb relació als complements i altres elements de l’oració, distingim:
Verbs personals |
Indiquen el subjecte |
El tècnic modificarà el projecte. |
Verbs impersonals |
No tenen subjecte
Es conjuguen en 3a persona del sing. |
Hi ha dos armaris.
A la tardor, plou sovint. |
Verbs transitius |
Necessiten un complement directe |
El noi agafa un taxi. |
Verbs intransitius |
No necessiten complement directe |
La ponent parla. |
Verbs pronominals |
Es conjuguen amb un pronom feble |
Al matí es pentina. |
A partir de criteris morfològics distingim entre:
Verbs regulars |
Segueixen un model de conjugació
(terminacions regulars) |
En Pere compra discos.
En Roc comprava discos.
L’estudiant redacta textos.
El secretari redactava l’acta. |
Verbs irregulars |
No segueixen un model de conjugació. Tenen més d’una forma d’arrel (part fixa) |
Cada dia veu el carter.
M’agradaria que el veiessis.
Vull que sàpigues la veritat.
Quan ho has sabut? |
Practica aquestes classificacions en les activitats que et proposem a continuació:
Aquesta activitat et proposa distingir entre verbs copulatius, verbs transitius (predicatius) i verbs intransitius (predicatius).
En aquesta activitat cal classificar els verbs segons si són regulars o irregulars.
En aquesta activitat es treballen verbs que poden ser transitius i intransitius segons els contextos.
|