Resultats de la cerca frase exacta: 17

Fitxes de l'Optimot
1. Valor imperatiu de a + infinitiu / a dormir o ves a dormir?, a destacar o cal destacar?
Font Fitxes de l'Optimot
!') De manera paral·lela, també són possibles construccions com les següents: A destacar el bon paper que avui han fet els jugadors més joves. (és a dir, 'Convé destacar el bon paper...') A recordar que demà hi ha una reunió extraordinària a les set del vespre. (és a dir, 'Recordeu que demà...') [...]
2. Canvi o manteniment de la preposició en davant d'infinitiu / es basa en destacar o es basa a destacar?
Font Fitxes de l'Optimot
: La teoria es basa a destacar els fets sorprenents. Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (26.5.2.1)  [...]
3. 'Recordar que...' o 'Cal recordar que...'?
Font Fitxes de l'Optimot
De vegades, s'usa una construcció formada per un infinitiu (com ara dir, remarcar, assenyalar, indicar, afegir, recordar o destacar), amb un valor proper a la necessitat o l'obligació, en què aquest infinitiu no depèn de cap verb amb forma finita i va seguit d'una subordinada introduïda per que o [...]
4. Com es diu poner de relieve en català? / Es pot dir posar de relleu en català?
Font Fitxes de l'Optimot
En català, quan es vol indicar el significat 'fer ressortir', 'destacar', cal fer servir l'expressió posar en relleu, i no posar de relleu. Per exemple: L'entrenador va voler posar en relleu l'esforç de cada jugador de l'equip. Els veïns van posar en relleu que el president de la comunitat no [...]
5. 'en reconeixement a', 'en reconeixement per' o 'en reconeixement de'?
Font Fitxes de l'Optimot
en reconeixement de El nom reconeixement de vegades forma part de l'expressió en reconeixement, que s'utilitza per destacar la feina o els mèrits d'algú en el context d'una celebració. Aquesta expressió regeix la preposició de (i no altres preposicions com a o per). Per exemple: Li van atorgar la [...]
6. 'perquè', 'per què' o 'per a què'?
Font Fitxes de l'Optimot
estri. En nombrosos contextos, és possible tant l'ús de per a què com per què interrogatiu: la tria entre l'un i l'altre dependrà del valor que es vulgui fer destacar: Per a què matines tant? ('per a quina finalitat matines tant?') Per què matines tant? ('per quina raó matines tant?') Equival a per [...]
7. Ser o estar: estar amb un locatiu i un sintagma preposicional
Font Fitxes de l'Optimot
estar-se en el calaix fins a final de curs. (èmfasi en la permanència) De vegades, a la frase hi ha també un sintagma preposicional que expressa una propietat del subjecte. En aquests casos, si el locatiu es troba just darrere del verb la tria entre ser i estar depèn del valor que es vulgui fer destacar [...]
8. 'tipus de' + nom en singular o plural? / 'Quin tipus de cotxe t'agrada?' o 'Quin tipus de cotxes t'agraden?'
Font Fitxes de l'Optimot
 es percep com una sola entitat, com una unitat, aquest nom va en singular. En canvi, si es vol destacar que el nom del sintagma preposicional està format per entitats diferenciades sol anar en plural.  Cal tenir en compte que quan el mot tipus, mena, etc. porta un determinant o quantitatiu en plural el nom [...]
9. Construccions absolutes de participi / 'arribats a aquest punt...', 'dit això...', etc.
Font Fitxes de l'Optimot
fer un exercici d'autocrítica. Una vegada analitzades les característiques de l'edifici, els experts van optar per entrar-hi per darrere. Valia més tocar el dos, vist el panorama... Finalment, cal destacar que es fa un ús molt habitual d'aquest participi en textos amb una limitació d'espai, com ara [...]
10. Ordre dels elements en la frase / Complements desplaçats i represa pronominal / Els papers ja he dut al despatx o Els papers ja els he dut al despatx?
Font Fitxes de l'Optimot
'n troben. De melons madurs procedents del poble on havia nascut el teu avi, ja no se'n troben. 2. En les focalitzacions: és a dir, quan per destacar un element que aporta informació nova, s'anteposa a la resta de l'oració, no hi ha cap pronom de represa, excepte si l'element focalitzat és un pronom [...]
Pàgines  1 / 2 
Pàgina  1  2  Següent >>