Resultats de la cerca bàsica: 407

Fitxes de l'Optimot
121. a efectes de, a l'efecte de o als efectes de?
Font Fitxes de l'Optimot
a efectes de a l'efecte de als efectes de La locució a l'efecte de és sinònima de a fi de, amb la finalitat de.  Les formes als efectes de i a efectes de són el plural de a l'efecte de. (En el cas de a efectes de, la pèrdua de l'article és deguda a un procés de lexicalització.) Per tant, cal [...]
122. 'aprofundir en un problema' o 'aprofundir un problema'? / aprofundir (règim verbal)
Font Fitxes de l'Optimot
Un dels significats de verb aprofundir és 'estudiar a fons una cosa' o 'fer-la més profunda', tant en sentit literal com en sentit figurat. En aquest cas, aquest verb és transitiu i porta un complement directe. Per exemple: Cal aprofundir el problema per entendre què està passant. Quan van [...]
123. 'De' partitiu / 'una pilota blava i una negra' o 'una pilota blava i una de negra'?
Font Fitxes de l'Optimot
La preposició de es fa servir en casos de coordinació en què s'omet el nucli nominal d'un dels components de la coordinació i també el verb (i, per tant, no hi pot haver pronominalització). Per exemple: Tinc una pilota blava i una de negra. (i no ...i una negra) Dibuixa dos triangles petits i un [...]
124. Formació de mots: el truncament en noms comuns i adjectius / profe o professor?
Font Fitxes de l'Optimot
més, que la forma escurçada s'ha de tractar com una paraula nova, per tant, si cal, s'accentuarà d'acord amb les regles generals d'accentuació. Per exemple: mani (de manifestació) poli (de policia) profe (de professor) corpo (de corporació) indepe (de independentista) tranqui (de tranquil) Convé [...]
125. pluriennal / plurianual / biennal / bianual
Font Fitxes de l'Optimot
artístic que té lloc cada dos anys. Per tant, quan ens referim a actuacions que han de durar diversos anys, hem de dir, per exemple, despesa pluriennal, conveni pluriennal o programa pluriennal.  [...]
126. covid, covid-19, COVID-19 / el covid o la covid?
Font Fitxes de l'Optimot
Àrea temàtica Ciències de la salut
Tant el nom covid com els termes covid-19 i COVID-19 són formes vàlides per fer referència a la malaltia respiratòria causada pel coronavirus SARS-CoV-2. En canvi, no és adequada la forma Covid-19, només amb la inicial amb majúscula. Aquesta malaltia s'anomena així per la denominació anglesa [...]
127. en o amb + mitjà de transport o locomoció / en cotxe o amb cotxe?
Font Fitxes de l'Optimot
Quan es vol indicar el vehicle que algú utilitza per desplaçar-se, tant es pot fer servir la preposició amb com la preposició en. Per exemple: Plovia però va venir amb bicicleta. Aniran de vacances en tren. Avui aniré a treballar amb moto. Arribarem en avió. Ara bé, convé notar que van amb la [...]
128. arroba, arova, arrova o rova? / @
Font Fitxes de l'Optimot
Àrea temàtica Tecnologies de la informació i la comunicació
arrova rova Per designar el signe @, que s'utilitza com a separador en les adreces de correu electrònic, es poden utilitzar els mots arrova i rova, que són les mateixes denominacions que té aquest símbol en l'àmbit mètric i que, a més, són les formes generalitzades en l'ús, tant en català com [...]
129. 'donar un concert' o 'fer un concert'?
Font Fitxes de l'Optimot
Hi ha casos en què tant fer com donar són acceptables per designar el mateix concepte. Per exemple, en expressions com ara fer un concert o donar un concert. També es poden fer servir verbs com oferir, presentar... Per exemple: Demà l'artista convidat farà un concert a l'auditori. El grup ha [...]
130. 'donar una classe' o 'fer una classe'?
Font Fitxes de l'Optimot
Hi ha casos en què tant fer com donar són acceptables per designar el mateix concepte. Per exemple, en expressions com ara fer una classe o donar una classe. També es poden fer servir verbs com impartir, presentar, oferir... Per exemple: La professora fa classes de deu a dotze del matí. No va [...]
Pàgines  13 / 41 
<< Anterior  Pàgina  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  Següent >>