FontDiccionari de sinònims Franquesa d'Enciclopèdia Catalana (2a edició)
remoció deposició rellevament degradació, destitució infamant d'algú del seu rang o dignitat. interdicció, prohibició de revestir un càrrec, perpètua o temporal. suspensió, privació per algun temps del càrrec, funcions, sou, etc. Suspensió d'un funcionari. Cp. comiat Manuel Franquesa i [...]
En la redacció d'una carta, a l'hora de triar una fórmula de salutació, cal tenir en compte que ha d'estar d'acord amb el to més o menys formal del conjunt de la carta i amb la fórmula de comiat que es farà servir.
Algunes de les fórmules més habituals són les següents:
Distingit senyor o [...]
prep 1 [lloc o temps] hasta. Anirem fins allà, iremos hasta allí. Ha plogut fins avui, ha llovido hasta hoy. 2 [en expressions de comiat] hasta. Fins aviat!, fins després!, fins demà!, ¡hasta pronto!, ¡hasta luego!, ¡hasta mañana!3 fins a hasta. Te'n donaran fins a tres, cap més, te darán hasta [...]
, quan hi apareix, tot just després de la informació bàsica.
2. Salutació i comiat
La citació no ha de portar ni fórmula de salutació ni fórmula de comiat.
3. Signatura
L'estructura de la signatura d'aquest document és la següent:
càrrec
rúbrica
nom i cognoms
La denominació del [...]
Fitxa
5896/5Darrera versió: 14.02.2020
Títol
Criteris de redacció de la citació
Resposta
Definició
La citació forma part del grup de documents que s'aplega sota el terme convocatòria.
Així, doncs, la citació és una convocatòria per mitjà de la qual es
demana la presència d'algú en un lloc a fi de realitzar un tràmit
administratiu.
La citació es pot fer per a un dia i una hora determinats, en aquest cas es tracta d'una citació a dia cert (castellà: citación a comparecencia); o bé es pot fer de manera que la persona citada disposi d'un termini per comparèixer o presentar-se davant de l'Administració. En aquest segon cas, es tracta d'una citació a termini (castellà: emplazamiento).
Criteris generals de redacció
La claredat, el rigor i la concisió són principis bàsics de la redacció
administrativa. Aquests principis es basen tant en la redacció acurada
de la informació que s'hi expressa com en l'estructuració lògica i en
blocs homogenis de la informació. La documentació administrativa
parteix, gairebé sempre, d'estructures prefixades i deixa poc espai a
la creativitat.
L'aspecte formal dels textos és fonamental per a la comunicació. La
citació, com la convocatòria de reunió i altres documents, segueix una
estructura força constant pel que fa als elements que la integren.
Els diferents blocs d'informació de la citació són els següents:
nom de l'entitat que cita (sovint apareix a la capçalera)
dia, hora i lloc / termini, horari i lloc
objecte de la citació
signatura de qui convoca
destinatari o destinatària
També hi ha altres informacions que s'hi poden fer constar, com és ara:
informació sobre les conseqüències de la incompareixença de la persona citada
detall de la documentació que cal presentar (si la documentació és complexa, se li pot dedicar un apartat específic)
nom de la disposició en virtut de la qual es fa la citació
Pel que fa als criteris de redacció, cal mantenir un to formal. Els
tractaments que s'utilitzen en la redacció de les citacions són el de
primera persona del singular per a l'emissor i el de vós per a la persona a qui s'adreça la citació.
Estructura i continguts de la citació
El contingut i les característiques de cada una de les parts de la citació són els següents:
1. Nucli de la citació
Aquest apartat aplega la informació sobre quan cal comparèixer davant
de l'organisme indicat (dia i hora o termini i horari), l'adreça i
l'assumpte objecte de la citació.
La informació complementària figura, quan hi apareix, tot just després de la informació bàsica.
2. Salutació i comiat
La citació no ha de portar ni fórmula de salutació ni fórmula de comiat.
3. Signatura
L'estructura de la signatura d'aquest document és la següent:
càrrec
rúbrica
nom i cognoms
La denominació del càrrec ha d'anar introduïda per l'article determinat
corresponent, atès que figura en primer lloc i el nom va en aposició.
4. Datació
La citació és un document de datació doble pel que fa a l'emissió. A
més de la data habitual, duu la del registre de sortida, que és la data
que cal tenir en compte des d'un punt de vista de tramitació formal.
5. Destinació
Aquesta informació pot aparèixer al final o al començament del
document. Si se situa al final del full, pot reduir-se a la indicació
del nom i els cognoms de la persona destinatària. Si apareix al
començament del document, pot ajustar-se a l'espai corresponent a la
finestreta del sobre i sol incloure el nom i els cognoms i l'adreça de
la persona destinatària.
6. Identificació de l'organisme
Pel que fa a la resta d'elements que configuren el disseny gràfic de la
citació (amplada dels marges, situació del logotip, etc.), com que no
són exclusius de la citació i afecten tota la documentació d'un
organisme, cal seguir les normes o els programes de cada institució.
terme. També és
l'espai adequat per indicar, si cal, qui ha de presidir l'acte o quines
personalitats hi assistiran.
2. Salutació, comiat i signatura
La invitació no ha de portar ni fórmula de salutació ni fórmula de comiat. Tampoc no ha de portar signatura.
3. Datació
La invitació és un [...]
de funcions de les diferents administracions.
2. Salutació i comiat
Les fórmules de salutació i comiat no formen part dels apartats bàsics d'un ofici. En els oficis de caràcter intern, generalment s'ometen les salutacions i els comiats. En els de caràcter extern, s'utilitza la fórmula de [...]
FontDiccionari de sinònims Franquesa d'Enciclopèdia Catalana (2a edició)
(molt familiar) Déu te guardo Déu vos guard bon dia i bona hora(fam.) o simplement bon dia, aquesta expressió és vàlida durant tot el dia, fins a entrada de fosc. bona tarda, a partir del migdia. bona vesprada, usat a València en lloc de bona tarda. bona nit (o bona nit i bona hora) (fam.) 4 (de comiat [...]
cuenta). Fes compte d'acabar a començament d'any, haz la cuenta de terminar a primeros de año. 27 fer compte de [comptar amb algú] contar con. Puc fer compte de tu, demà?, ¿puedo contar contigo, mañana?28 fer comptes hacer sus cuentas. 29 fer el compte a algú [donar-li comiat] ajustar la cuenta a alguien [...]
caserío está a una hora de camino. 4 [moment determinat] hora, momento m. És hora de dinar, es hora de comer. Ha arribat l'hora del comiat, ha llegado el momento de la despedida (o la hora de despedirse). 5 [estat del temps] hora. Una hora tranquil·la, una hora tranquila. 6 a altes hores (o a alta hora [...]
vestido de andar por casa, estar de casa. 13 cadascú a casa seva fig cada uno en su casa (o cada uno en su casa y Dios en la de todos). 14 cadascú a casa seva fig [en prendre comiat] cada mochuelo a su olivo, cada uno a su casa. Apa, cadascú a casa seva, vamos, cada mochuelo a su olivo. 15 casa bressol [...]
Fitxa
5896/5Darrera versió: 14.02.2020
Títol
Criteris de redacció de la citació
Resposta
Definició
La citació forma part del grup de documents que s'aplega sota el terme convocatòria.
Així, doncs, la citació és una convocatòria per mitjà de la qual es
demana la presència d'algú en un lloc a fi de realitzar un tràmit
administratiu.
La citació es pot fer per a un dia i una hora determinats, en aquest cas es tracta d'una citació a dia cert (castellà: citación a comparecencia); o bé es pot fer de manera que la persona citada disposi d'un termini per comparèixer o presentar-se davant de l'Administració. En aquest segon cas, es tracta d'una citació a termini (castellà: emplazamiento).
Criteris generals de redacció
La claredat, el rigor i la concisió són principis bàsics de la redacció
administrativa. Aquests principis es basen tant en la redacció acurada
de la informació que s'hi expressa com en l'estructuració lògica i en
blocs homogenis de la informació. La documentació administrativa
parteix, gairebé sempre, d'estructures prefixades i deixa poc espai a
la creativitat.
L'aspecte formal dels textos és fonamental per a la comunicació. La
citació, com la convocatòria de reunió i altres documents, segueix una
estructura força constant pel que fa als elements que la integren.
Els diferents blocs d'informació de la citació són els següents:
nom de l'entitat que cita (sovint apareix a la capçalera)
dia, hora i lloc / termini, horari i lloc
objecte de la citació
signatura de qui convoca
destinatari o destinatària
També hi ha altres informacions que s'hi poden fer constar, com és ara:
informació sobre les conseqüències de la incompareixença de la persona citada
detall de la documentació que cal presentar (si la documentació és complexa, se li pot dedicar un apartat específic)
nom de la disposició en virtut de la qual es fa la citació
Pel que fa als criteris de redacció, cal mantenir un to formal. Els
tractaments que s'utilitzen en la redacció de les citacions són el de
primera persona del singular per a l'emissor i el de vós per a la persona a qui s'adreça la citació.
Estructura i continguts de la citació
El contingut i les característiques de cada una de les parts de la citació són els següents:
1. Nucli de la citació
Aquest apartat aplega la informació sobre quan cal comparèixer davant
de l'organisme indicat (dia i hora o termini i horari), l'adreça i
l'assumpte objecte de la citació.
La informació complementària figura, quan hi apareix, tot just després de la informació bàsica.
2. Salutació i comiat
La citació no ha de portar ni fórmula de salutació ni fórmula de comiat.
3. Signatura
L'estructura de la signatura d'aquest document és la següent:
càrrec
rúbrica
nom i cognoms
La denominació del càrrec ha d'anar introduïda per l'article determinat
corresponent, atès que figura en primer lloc i el nom va en aposició.
4. Datació
La citació és un document de datació doble pel que fa a l'emissió. A
més de la data habitual, duu la del registre de sortida, que és la data
que cal tenir en compte des d'un punt de vista de tramitació formal.
5. Destinació
Aquesta informació pot aparèixer al final o al començament del
document. Si se situa al final del full, pot reduir-se a la indicació
del nom i els cognoms de la persona destinatària. Si apareix al
començament del document, pot ajustar-se a l'espai corresponent a la
finestreta del sobre i sol incloure el nom i els cognoms i l'adreça de
la persona destinatària.
6. Identificació de l'organisme
Pel que fa a la resta d'elements que configuren el disseny gràfic de la
citació (amplada dels marges, situació del logotip, etc.), com que no
són exclusius de la citació i afecten tota la documentació d'un
organisme, cal seguir les normes o els programes de cada institució.