Resultats de la cerca bàsica: 523

Fitxes de l'Optimot  | Sintaxi
101. Règim verbal de informar: li informem o l'informem?
Font Fitxes de l'Optimot
El verb informar és transitiu i exigeix un complement directe de persona. A més a més, també porta un complement preposicional introduït per les preposicions de o sobre. Si és una oració introduïda per la conjunció que, la preposició s'elideix. Per exemple: Informarem el director de la caiguda [...]
102. a nivell, en l'àmbit, en el terreny, en el camp
Font Fitxes de l'Optimot
L'expressió a nivell (de) designa una posició al mateix pla horitzontal que el punt de referència representat pel seu complement. Per exemple: a nivell del mar, a nivell de terra, etc. Malgrat que aquesta locució de vegades també es troba usada amb sentit figurat, és més recomanable [...]
103. a mitges
Font Fitxes de l'Optimot
L'expressió a mitges pot significar 'a parts iguals', 'entre dos'. Per exemple: En els guanys van a mitges. El dinar el paguem a mitges. Repartirem el premi a mitges. També es pot fer servir amb el significat de 'no del tot', 'incomplet': Només sé la història a mitges. Ha deixat la feina [...]
104. 'aprofundir en un problema' o 'aprofundir un problema'? / aprofundir (règim verbal)
Font Fitxes de l'Optimot
Un dels significats de verb aprofundir és 'estudiar a fons una cosa' o 'fer-la més profunda', tant en sentit literal com en sentit figurat. En aquest cas, aquest verb és transitiu i porta un complement directe. Per exemple: Cal aprofundir el problema per entendre què està passant. Quan van [...]
105. 'El nen no em menja bé' o 'El nen no menja bé'? / Datiu ètic o d'interès
Font Fitxes de l'Optimot
El datiu ètic o d'interès és un pronom feble (em, et, li, ens, us o els) que expressa la relació afectiva d'una persona amb la situació designada pel verb, i és propi de la llengua oral i els registres informals. Per exemple: Últimament el nen no em menja bé. Vigileu, no fos cas que arrenqui a [...]
106. Ús de la partícula com per indicar exemples / com o com ara?
Font Fitxes de l'Optimot
107. Les oracions de relatiu
Font Fitxes de l'Optimot
Les oracions relatives són oracions subordinades que estan introduïdes per un relatiu, que sol ser un pronom (que, qui, què, el qual) o un adverbi (on, quan, com). Per exemple: La noia que vaig veure ahir és veïna del Toni (que vaig veure ahir és l'oració de relatiu). Estudia a la mateixa ciutat [...]
108. Règim dels adjectius diferent i distint: diferent de o diferent que?, distint de o distint que?
Font Fitxes de l'Optimot
Els adjectius diferent i distint estableixen comparacions de desigualtat. Aquesta comparació es pot expressar, per exemple, per mitjà d'un complement de l'adjectiu, que pot ser introduït per la preposició de (o a) o bé per la conjunció que. Es fa servir la preposició de (o a) en els contextos [...]
109. donar per + participi: donar per suposat, donar per fet, donar per sabut
Font Fitxes de l'Optimot
La construcció donar per + participi és habitual en català. Per exemple: donar per sabut, donar per demostrat, etc. Algunes expressions que es construeixen com les anteriors no queden recollides per la normativa, però són adequades. Per exemple: donar per acabat, donar per tancat. L'expressió [...]
110. Perífrasis de gerundi: venir + gerundi
Font Fitxes de l'Optimot
La perífrasi venir + gerundi, que es fa servir per referir-se a una situació que es projecta en el temps fins al moment que es pren com a referència, no és acceptable i, per tant, cal recórrer a altres construccions. Per exemple: Fa cinc anys que reivindiquen un nou conveni laboral (i no ...venen [...]
Pàgines  11 / 53 
<< Anterior  Pàgina  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  Següent >>