i depressions. Per exemple:
Durant l'excursió vam veure una casa dalt d'un planell.
Va conduir durant hores pel pla del Llobregat.
Finalment, la forma plano no és normativa en català.
[...]
D'una banda, el verb dormir designa 'estar algú en estat de repòs sense sentir ni veure res durant un cert temps'. Aquest verb és intransitiu, és a dir, no regeix complement directe. Per exemple:
La nena dorm plàcidament.
Avui només ha dormit tres hores.
D'altra banda, hi ha els verbs adormir i [...]
. Quan es construeixen amb els quantificadors tan o tant, sempre van seguides per la conjunció com. Per exemple:
No és tan llest com et penses.
Treballa tantes hores a la setmana com tu.
2. Comparatives de desigualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors més (en les comparatives de [...]
Fitxa
7902/1Darrera versió: 26.06.2019
Títol
Comparatives d'igualtat, superioritat i inferioritat
Els quantificadors comparatius: 'tan', 'tant', 'més' i 'menys'
'més... que' o 'més... de'?; 'menys... que' o 'menys... de'?
Resposta
Les construccions comparatives se solen construir amb els quantitatius tan, tant, més i menys. Poden establir una relació d'igualtat (El despatx és tan petit com el teu) o de desigualtat (Fa més calor que l'any passat, Tinc menys deures que el trimestre passat).
1. Comparatives d'igualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors tan o tant, sempre van seguides per la conjunció com. Per exemple:
No és tan llest com et penses. Treballa tantes hores a la setmana com tu.
2. Comparatives de desigualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors més (en les comparatives de superioritat) o menys (en les comparatives d'inferioritat),poden anar seguides per la conjunció que o bé per la preposició de. Per exemple:
Tens més mà esquerra que mon pare. Ha comprat menys roses de les que esperàvem. Plourà, però molt menys del que es preveu. El termini d'entrega s'ha allargat més del possible/del previst.
monitoratge. Per exemple:
Després de l'operació, encara va estar monitorat unes hores.
S'han instal·lat un conjunt d'equips que permetran el monitoratge de diversos pacients.
Aquests termes s'utilitzen en diversos àmbits d'especialitat. El verb monitorar, en aquests casos, té el significat d''observar [...]
baleàrics hi ha noms que en tots els registres s'usen amb article general, i no amb el salat. Es tracta dels casos següents:
Els noms de les hores: les tres i deu.
Noms que formen part d'expressions temporals: al punt, a l'hora de dinar, el mes que ve, l'any 2020, l'endemà.
Noms que expressen entitats [...]
(millor que ...perquè aquestes no són gaire interessants).
2. En un sintagma preposicional, si és possible, és preferible l'ús d'un pronom feble. Per exemple:
Li agraden molt les culleretes de plata i en té una bona col·lecció (millor que ...i té una bona col·lecció d'aquestes).
Durant les hores punta s [...]
.
matinada: és l'espai de temps que comprèn les últimes hores de la nit i les primeres del matí
alba (o albada): és el començament del dia.
En les altres variants del català s'empren mots diferents per anomenar la tarda (horabaixa o capvespre en balear i vesprada en valencià) i el vespre (a boqueta (de [...]
hora: h
minut: min
segon: s
Les unitats de temps (hores, minuts i segons) s'abreugen mitjançant símbols.
El símbol de hora és h (i no h.), el de minut és min (i no m, que és el símbol de metre; ni tampoc min.) i el símbol de segon és s (i no s. ni seg.). Cal tenir en compte que s'escriuen [...]
Quan en un establiment o servei públic s'ofereix un horari, es pot plantejar el dubte de si cal posar el dia de la setmana en plural. Per exemple:
De dilluns a divendres, de 9 a 21 h, dissabtes, de 9 a 14 h
En un cas com el de l'exemple, tant podem dir dissabtes de 9 a 14 hores com dissabte de [...]
Fitxa
7902/1Darrera versió: 26.06.2019
Títol
Comparatives d'igualtat, superioritat i inferioritat
Els quantificadors comparatius: 'tan', 'tant', 'més' i 'menys'
'més... que' o 'més... de'?; 'menys... que' o 'menys... de'?
Resposta
Les construccions comparatives se solen construir amb els quantitatius tan, tant, més i menys. Poden establir una relació d'igualtat (El despatx és tan petit com el teu) o de desigualtat (Fa més calor que l'any passat, Tinc menys deures que el trimestre passat).
1. Comparatives d'igualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors tan o tant, sempre van seguides per la conjunció com. Per exemple:
No és tan llest com et penses. Treballa tantes hores a la setmana com tu.
2. Comparatives de desigualtat. Quan es construeixen amb els quantificadors més (en les comparatives de superioritat) o menys (en les comparatives d'inferioritat),poden anar seguides per la conjunció que o bé per la preposició de. Per exemple:
Tens més mà esquerra que mon pare. Ha comprat menys roses de les que esperàvem. Plourà, però molt menys del que es preveu. El termini d'entrega s'ha allargat més del possible/del previst.