Resultats de la cerca fitxes de l'Optimot: 2.338

201. Els accents diacrítics / Plural, compostos i derivats dels mots amb accents diacrítics
Font Fitxes de l'Optimot
Hi ha una sèrie de mots que, tot i que segons les regles d'accentuació no s'haurien d'accentuar, porten un accent distintiu (anomenat diacrític) per diferenciar-los d'altres mots que s'escriuen igual, amb els quals es podrien confondre. La llista de mots que porten accent diacrític la formen [...]
202. Expressió de la quantitat d'una substància / pobre en i ric en
Font Fitxes de l'Optimot
baixa en sal. En sentit contrari, per expressar que alguna cosa té alguna substància en abundància es pot fer servir l'expressió ric, rica. Per exemple: L'arròs és un cereal ric en midó. L'amanida era rica en fibra. Amb els mateixos significats i segons els contextos, també es poden usar altres [...]
203. Separació de mots a final de ratlla / Separació de diftongs i triftongs
Font Fitxes de l'Optimot
Per fer la partició d'una paraula a final de ratlla cal tenir en compte les síl·labes. Per exemple, la paraula concepte té tres síl·labes: con-cep-te. És per això que a final de ratlla no es poden separar mai les vocals d'un diftong o d'un triftong: fei-na mou-re ai-gua io-de quo-ta guai-ta fè-ie [...]
204. Sigla de associació de mares i pares d'alumnes / Plural de AMPA
Font Fitxes de l'Optimot
La sigla de associació de mares i pares d'alumnes és AMPA. A l'hora de formar el plural d'aquesta sigla es pot mantenir invariable o bé es pot afegir una essa al final. Per exemple: les AMPA o les AMPAs.  [...]
205. 'trobar', 'trobar-se' i 'trobar-s'hi' / Verbs amb el pronom feble 'hi'
Font Fitxes de l'Optimot
. Ara bé, la forma trobar-s'hi té el significat de 'sentir-se còmode' i duu sempre el pronom hi lexicalitzat. Per exemple: Què vols que et digui... No m'hi trobo, fent de mainadera.  [...]
206. 'més... que' o 'més... de'?; 'menys... que' o 'menys... de'? / Els quantificadors comparatius: 'tan', 'tant', 'més' i 'menys' / Comparatives d'igualtat, superioritat i inferioritat
Font Fitxes de l'Optimot
Les construccions comparatives se solen construir amb els quantitatius tan, tant, més i menys. Poden establir una relació d'igualtat (El despatx és tan petit com el teu) o de desigualtat (Fa més calor que l'any passat, Tinc menys deures que el trimestre passat).  1. Comparatives d'igualtat [...]
207. Formació de mots: el truncament en noms comuns i adjectius / profe o professor?
Font Fitxes de l'Optimot
El truncament és un procediment d'abreviació, propi dels registres informals, que consisteix a modificar una paraula existent eliminant-ne una part i conservant-ne el sentit i la categoria sintàctica. En el cas de noms comuns i d'adjectius, es manté la part inicial del mot. Cal tenir en compte, a [...]
208. 'poder' i 'haver de' + infinitiu / Coordinació de verbs auxiliars amb règims diferents
Font Fitxes de l'Optimot
De vegades, els verbs poder i haver de apareixen coordinats davant d'un infinitiu. En aquests casos el verb d'obligació haver de apareix sempre en segon lloc. Per exemple: És un home que ha cregut en tot allò que encara no existeix però que sí que pot i ha d'existir (i no ...que sí que ha i pot [...]
209. Separació de mots a final de ratlla / Separació de mots derivats i compostos
Font Fitxes de l'Optimot
) cel-obert (se separa respectant el primer mot del compost, cel) nosaltres se separa nos-altres (i no no-saltres) vosaltres se separa vos-altres (i no vo-saltres)  [...]
210. Usos de com i com a: cridar com bojos o cridar com a bojos?
Font Fitxes de l'Optimot
En construccions comparatives amb intenció hiperbòlica amb un sentit pròxim a 'com si fossin', quan el segon terme és un sintagma nominal sense determinant ni quantificador o un sintagma adjectival, es pot fer servir tant com com com a. En aquest cas, com a és habitual en valencià, baleàric i [...]
Pàgines  21 / 234 
<< Anterior  Pàgina  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  Següent >>