Resultats de la cerca frase exacta: 1.024

121. Combinacions de dos pronoms: els hi o les hi?
Font Fitxes de l'Optimot
forma hi i, per tant, la combinació resultant és les hi. Per exemple: Dona-les-hi (Dona les llibretes a la nena). En registres col·loquials, és habitual fer servir la combinació els hi en aquests casos. Això no obstant, en els registres formals cal mantenir la solució les hi. Font: Gramàtica de la [...]
122. Elisió de l'article en coordinacions de sintagmes nominals
Font Fitxes de l'Optimot
En una coordinació de sintagmes nominals, se sol mantenir l'article que acompanya cada nom coordinat. Per exemple: La producció i el disseny de l'espectacle són a càrrec d'una altra empresa. Si teniu un fill o una filla de menys de dos anys, reserveu seient només per a l'adult. Això no obstant [...]
123. pinçar (dispositius mòbils) / Com es diu to pinch (dispositius mòbils) en català?
Font Fitxes de l'Optimot
Àrea temàtica Tecnologies de la informació i la comunicació
El verb pinçar, en l'àmbit dels dispositius mòbils, indica que es toca una zona de la pantalla amb la punta de dos dits o més fent el moviment de reunir-los sense deixar de mantenir el contacte amb la superfície i exercint-hi una certa pressió. Generalment es pinça per empetitir o allunyar allò [...]
124. plural de mots femenins acabats en -a
Font Fitxes de l'Optimot
El plural de mots femenins acabats en -a es forma amb la terminació -es. Per exemple, de casa, rosa i dona fem cases, roses i dones. De vegades, aquesta terminació de plural obliga a canviar algunes consonants anteriors per mantenir el mateix so. Aquests canvis són els següents: - Els mots [...]
125. Formació de mots: el truncament en noms comuns i adjectius / profe o professor?
Font Fitxes de l'Optimot
notar que l'ús d'aquests mots és restringit i que només s'utilitzen en registres informals i col·loquials. En un registre formal cal mantenir les formes senceres. Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (6.5.3.1) [...]
126. Combinacions de dos pronoms: la hi o l'hi?
Font Fitxes de l'Optimot
registres formals és preferible mantenir la combinació la hi. Per exemple: L'hi dones tu? (Dones tu la llibreta a la nena?) La hi dones tu? (Dones tu la llibreta a la nena?) Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (8.4.3.3a)  [...]
127. Formació de mots: el truncament en compostos cultes / fisioterapeuta o físio?, biblioteca o bíblio?
Font Fitxes de l'Optimot
'aquests mots és restringit i que només s'utilitzen en registres informals. En un registre formal cal mantenir les formes senceres. Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (6.5.3.1c)  [...]
128. en un minut o d'aquí a un minut? / dintre de poc o d'aquí a poc?
Font Fitxes de l'Optimot
En català, la construcció d'aquí (a) es fa servir per dir 'al cap de (un espai de temps) a comptar des d'ara'. Malgrat que és habitual la supressió de la preposició a, en els registres formals se sol mantenir aquesta preposició. Per exemple: Tornarà del viatge d'aquí (a) una setmana. Tornem d [...]
129. Coordinació de les preposicions amb i sense / amb sucre o sense o amb o sense sucre?
Font Fitxes de l'Optimot
sucre o sense? A la nostra botiga tenim pa amb gluten i sense. A més a més, en certs contextos també es pot optar per elidir el complement de la preposició amb i mantenir el de la preposició sense. Tanmateix, cal tenir en compte que aquesta estructura, estilísticament més marcada, és pròpia de textos [...]
130. Combinacions col·loquials de verb + pronom feble o pronom feble + verb / di-us-e, emportà-us-el, mirem's-e, anem's-en, permete't, ens e surt, ens en anem
Font Fitxes de l'Optimot
cal tenir en compte és quan el primer pronom acaba amb s i a continuació hi ha el pronom en, i aquesta combinació precedeix o bé una forma verbal començada amb vocal o hac o bé el pronom hi. En aquest cas, en general el pronom en adopta la forma n', tot i que també es pot mantenir la forma en, d'acord [...]
Pàgines  13 / 103 
<< Anterior  Pàgina  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  Següent >>