Resultats de la cerca fitxes de l'Optimot: 2.340

221. 'ordenar' + infinitiu o 'ordenar que' + verb en subjuntiu? / Alternança d'infinitiu i subjuntiu en verbs d'ordre i influència
Font Fitxes de l'Optimot
Amb els verbs d'ordre i influència, com ara ordenar, manar, permetre, prohibir, aconsellar, dir, etc., una oració d'infinitiu pot alternar amb una subordinada amb que + verb en subjuntiu. Per exemple: Els va ordenar fer els deures. Els va ordenar que fessin els deures. Ens va aconsellar fer-nos [...]
222. Concordança entre un adjectiu i dos o més noms
Font Fitxes de l'Optimot
Quan un adjectiu complementa dos o més noms que tenen gènere diferent, l'adjectiu hi concorda en masculí plural. Per exemple: En aquest carrer hi ha cotxes i furgonetes abandonats. S'han comprat un tamboret i una cadira rústics. Ara bé, si es vol evitar el contacte entre un nom femení i un [...]
223. Concordança entre un nom i dos o més adjectius
Font Fitxes de l'Optimot
Quan més d'un adjectiu complementa el mateix nom, es pot escriure aquest nom en plural i coordinar els adjectius per evitar que l'expressió sigui repetitiva. Per exemple: Ara debaten l'aplicació dels models bilingüe i plurilingüe. Només resoldrem el primer i tercer enigmes. Cal lluitar pels [...]
224. El prefix super- / L'adjectiu i adverbi súper
Font Fitxes de l'Optimot
En català, cal distingir el prefix super- de l'adjectiu i adverbi súper. Generalment, el prefix super-, amb un valor intensificador que destaca el grau superior de la paraula a la qual s'adjunta, forma mots com superpotència, supersònic, superabundar, etc. Ara bé, col·loquialment, aquest prefix [...]
225. Els noms de lloc catalans i els accents diacrítics
Font Fitxes de l'Optimot
Els noms de lloc catalans que consten d'algun mot que, abans de la publicació de l'Ortografia catalana de l'Institut d'Estudis Catalans, portava accent diacrític i ara no (com ara cóm 'recipient', cós 'cursa', móra 'fruit', etc.), mantenen l'accent, ateses les dificultats de naturalesa legal que [...]
226. mobbing i bullying / assetjament psicològic / assetjament escolar
Font Fitxes de l'Optimot
Àrea temàtica Ciències socials
emocionalment, el qual provoca en la persona afectada problemes físics i psicològics greus. En l'àmbit escolar, s'anomena assetjament escolar l'acció de sotmetre un company d'escola a un maltractament físic o psicològic sistemàtic i continuat que pot provocar-li problemes físics i psicològics. El terme anglès [...]
227. Ortografia de 'b' (be alta) i 'v' (ve baixa)
Font Fitxes de l'Optimot
Les orientacions bàsiques per saber quan s'escriu b i quan s'escriu v són les següents: S'escriu b: davant de l i r: blanc, agradable, broma, cabra, etc. (es troba vl en algun mot d'origen estranger com Vladimir o Vladivostok) davant de vocal, si b alterna amb p en mots d'una mateixa família o [...]
228. Ortografia de 'ig' i 'tx' a final de mot
Font Fitxes de l'Optimot
Els grups -tx i -ig que es troben a final de mots com despatx o passeig es pronuncien igual. S'escriu -ig en els casos en què els derivats presenten g, j, tg o tj. Per exemple: boig (bogeria), fuig (fugir), lleig (lletjor), passeig (passejar), puig (pujol), raig (rajar), rebuig (rebutjar), roig [...]
229. Pronunciació de l i ll / llògic o lògic?
Font Fitxes de l'Optimot
En registres col·loquials, a vegades es pronuncia ela doble (ll) en lloc de ela (l) a inici de mot, per exemple: llògic en lloc de lògic. En llengua general i en contextos més formals, no es produeix aquesta palatalització, de manera que els mots següents es pronuncien amb ela: legítim [...]
230. Regles d'accentuació gràfica: mots aguts, plans i esdrúixols
Font Fitxes de l'Optimot
Per poder aplicar correctament les regles d'accentuació, cal saber detectar la síl·laba tònica, és a dir, la síl·laba que rep el cop fort de veu i que coincideix sempre amb la que ha de dur accent, si cal. Un cop s'ha identificat la síl·laba tònica, cal veure si les paraules són agudes, planes o [...]
Pàgines  23 / 234 
<< Anterior  Pàgina  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  Següent >>