FontDiccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (2a edició)
dia adiat [o a dia cert, o a dia sabut] loc. adv. En un dia fixat per endavant. a dies loc. adv. Uns dies sí i altres no. a l'altre dia loc. adv. L'endemà. al seu dia loc. adv. Al seu temps, oportunament. dia a dia [o dia rere dia, o de dia en dia] loc. adv. Incessantment Les màquines es [...]
relació espacial: amunt, avall, endavant, endarrere, etc. Per exemple: Seu bé i mira cap endavant.
En canvi, és opcional elidir la preposició a en els contextos següents:
davant de l'interrogatiu i relatiu on. Per exemple: Cap (a) on és el poble més pròxim?
davant de l'adverbi baix i les [...]
Les expressions posar bastons a les rodes o posar pals a les rodes signifiquen 'obstaculitzar o entorpir una acció'. Per exemple:
Malgrat que ens han posat bastons a les rodes per tirar endavant aquest projecte, estem contentes d'haver-nos-en sortit.
Altres expressions que també s'usen amb un [...]
La locució a preu fet es fa servir per indicar la manera de remunerar o de cobrar segons el treball realitzat i per un preu o quantitat fixats per endavant. Per exemple:
En Lluís treballa a preu fet.
També hi ha altres expressions amb el mateix significat, com ara a escarada, a escar, a escara [...]
Colpejar la pilota en diagonal, de baix a dalt i d'enrere cap endavant, de manera que la pilota fa un moviment de rotació cap endavant, en el sentit de la seva trajectòria. [...]
La locució a hores d'ara es fa servir en català per dir 'en aquests moments'.
Per exemple:
Ja és fosc. A hores d'ara, ja deuen haver arribat al refugi.
A hores d'ara, hauríem de prendre una decisió per tirar endavant el projecte.
Les locucions a aquestes alçades o a aquestes altures
tenen [...]
...)
Haurem de fer un treball segons les pautes que ens ha donat el professor (i no ...en base a les pautes...).
Ara bé, sí que és possible l'expressió sobre la base de, formada també a partir del nom base. Per exemple:
Sobre la base de les últimes notícies caldrà decidir què hem de fer d'ara endavant.
[...]
Element executat al cavall amb arcs que consisteix a fer, partint d'un recolzament lateral facial, un gir de 180° cap endavant, mig cercle de cames i un altre gir de 180° cap endavant. [...]
Postura en què el iogui es manté assegut a terra amb les cames juntes i estirades cap endavant, el tronc flexionat fins a tocar a les cames, i els braços i les mans també estirats cap endavant, fins a tocar als dits dels peus amb les mans, o, de vegades, estirats cap enrere. [...]
ampli i general. Designa el moviment que fa una persona o un animal quan camina, alçant i avançant un peu fins a tornar-lo a posar a terra. Per exemple:
El culpable va fer un pas endavant.
Fa els passos tan llargs que no l'atrapo mai.
També es fa servir en expressions amb sentit figurat, per exemple [...]